Henry Ford s-a
născut în America în 1863, într-o familie de emigranți
irlandezi. Nu i-a plăcut şcoala, nici să muncească în ferma unde s-a născut, aşa
că de la 16 ani a plecat la Detroit, unde s-a angajat ucenic la un atelier
auto.
Câţiva zeci de ani mai târziu, acest ucenic devenise
milionar şi era celebrat ca unul din fondatorii industriei americane de
automobile. Pe lângă asta, vorbele sale de duh deveniseră citate celebre,
preluate în presa vremii.
Cum s-a petrecut această evoluţie a băiatului de la fermă?
Henry Ford a spus că “nu banii îți aduc siguranța; siguranța ți-o
poate da doar un bagaj valoros de cunoștințe, experiență si abilități”. Aşadar, el a evoluat învăţând
şi experimentând.
Ca ucenic, a învățat totul despre motorul cu ardere
internă. După câțiva ani, s-a întors la fermă și și-a
deschis propriul atelier auto, unde a început să repare motoare și
mașini.
În 1890 s-a întors în Detroit pentru a lucra ca mecanic și inginer
la Edison Company, ajungând ulterior inginer şef. Ar fi putut spune că are un
salariu bun şi este un om împlinit. Dar Ford avea un vis, aşa că a continuat să
lucreze în timpul său liber la propriul automobil.
A experimentat cativa ani, pana cand primul sau vehicul a
fost gata. „Cvadricicleta”, formata dintr-un cadru de trasura montat pe patru
roti de bicicleta, a fost terminată in 1896. Ford a vandut aceasta inventie,
pentru a strange banii necesari altor creatii. A continuat sa isi perfectioneze
vehicolele pentru pasageri, ba chiar a construit masini de curse pe care le-a
condus el insusi.
A renunţat la slujbă şi a înfiinţat Detroit Automobile
Company. Nu s-a înţeles cu asociaţii, aşa că mai târziu a înfiinţat Ford Motor
Company. Nu a avut deloc un debut uşor: a fost dat in judecată de Asociatia
Producatorilor Autorizati de Automobile, si, dupa ani de procese, a castigat in
1911 dreptul de a deveni producator de automobile.
În 19 ani a
comercializat un singur fel de mașină: faimosul Model T. A vândut peste
15.000.000 de maşini, jumătate din producția mondială. A dezvoltat un sistem
de franciză prin care a deschis reprezentanţe în toată America şi în ţări de pe
6 continente. Ford a mai introdus in 1913 prima linie de asamblare a
vehiculelor, ceea ce a redus semnificativ timpul de productie şi costurile.
Astfel, a reușit performanța de a dubla salariile
muncitorilor simultan cu reducerea orelor de lucru. În paralel, a introdus un
sistem de împărţire a profitului cu angajaţii de valoare. Aceste măsuri au
atras în fabricile sale cei mai buni ingineri şi muncitori din industria
automobilistică. Ford căuta continuu inovaţii în producţie, care să ieftinească
preţul maşinilor, şi de la an la an preţul pentru Model T scădea. Dacă până
atunci automobilul era doar o jucărie pentru bogați, mulţumită lui Henry Ford, maşina
a devenit un bun comun. Automobilul său era simplu de condus şi ieftin de
reparat şi majoritatea americanilor îl preferau celorlalte modele.
Ford a intrat şi în industria aeronautică timpurie. A creat
un avion de pasageri pentru 12 persoane şi câteva modele de avioane pentru
Armata Americană. Dar în timpul Marii Depresiuni Divizia Aeronautică a fost
închisă.
Ford a mai produs tractoare, camioane, motoare pentru
avioane şi arme. A fost un inventator prolific şi a înregistrat 161 de brevete
în SUA.
S-a stins din viata la 83 de ani, si până la 81 de ani a
continuat să îşi conducă afacerea, într-un mod autoritar şi adeseori contestat.
Însă la moartea sa, lăsase în urmă nu doar imaginea unui
industriaş genial, ci şi a unui erou naţional, filosof şi filantrop. A fost
personaj în mai multe cărţi ale epocii, erou de film, i s-au dedicat poeme şi
simfonii, imaginea sa este pe timbre poştale.
Henry Ford a fost declarat antreprenorul secolului XX în
industria de automobile. Se regăseşte şi acum pe lista celor mai admiraţi
oameni din America.
Nimeni nu întrezărea un asemenea succes în băiatul de la
fermă. Dar, după cum spunea Henry Ford: “Nu
există om care să nu fie capabil să facă mai mult decât crede că e în stare.”
Biografii esenţiale este un serviciu furnizat pe bază de abonament, pe e-mail, împreună cu citate zilnice din operele autorilor, majoritate din categoria motivare şi dezvoltare personală. Abonamentul costă 5 lei pe lună şi se plăteşte o dată la 3 luni. Încearcă-l gratuit timp de 2 săptămâni: ABONAMENT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu